Оздоровчі вправи

Арт-терапія  як елемент здоров’язберігаючих технологій

Існує значна кількість арт-терапевтичних технік в роботі із дітьми різного шкільного віку. Їх використання у виховному процесі сучасної школи, насамперед, сприяє збереженню здоров’я дитини, а також допоможе налагодити ефективну комунікативну взаємодію з учнем у ході художньо-творчої діяльності, більш глибоко пізнати внутрішній світ кожної дитини, відчути її неповторність, особистісну своєрідність, визначити домінуючи потреби та інтереси, діагностувати емоційний, психічний стан школяра, рівень шкільної, соціальної дезадаптації, побудувати навчально-виховний процес на основі здоров’язберігаючих технологій.

Особливості використання арт-терапії:
ü   арт-терапія не вимагає особливих здібностей до образотворчої діяльності або спеціальних художніх навичок;
ü   арт-терапія – це засіб невербального спілкування, що робить її особливо цінною для тих, кому складно словесно описати свої переживання;
ü   образотворча діяльність є потужним засобом зближення людей, своєрідним «містком» між вчителем і учнем;
ü   арт-терапія – засіб вільного самовираження і самопізнання;
ü   арт-терапія заснована на мобілізації творчого потенціалу особистості, дає високий позитивний емоційний заряд, формує  здорову активну дитину, яка має впевненість у своїх силах.
Експериментальне дослідження Л. Лєбєдєвої засвідчило, що система арт-терапевтичних занять, як одна з інноваційних форм роботи, дозволяє розв’язати ряд наступних педагогічних задач: виховних, корекційних, психотерапевтичних, діагностичних, розвивальних, здоров’язберігаючих.
  Організація арт-терапевтичної роботи в умовах навчально-виховного процесу:
§  Вік: молодші, середні або старші класи.
§  Форма проведення: індивідуальна, парно-групова або групова.
§  Час проведення: 15, 20 або 25 хвилин.
§  Обладнання: комп’ютери.
§  Попередня підготовка: робота з  комп’ютером.
§  Інструкція до роботи.
Арт-терапевтичні техніки:
1)      «Трояндовий кущ»;
2)     «Намалюй хмаринку»;
3)     «Малюємо кола»;
4)     «Намалюй мене»;
5)     «Галактика класу» та ін.

Арт-терапевтична техніка «Трояндовий кущ» (В. Окландер)
Вік: середні, старші класи.
Форма проведення: індивідуальна.
Час проведення: 20-30 хвилин.
Обладнання: комп’ютери.
Попередня підготовка: робота з  комп’ютером в графічному редакторі.
Мета: дослідження уявлень учнів про себе, діагностика психічного та емоційного стану учнів, створення арт-терапевтичного простору, що сприяє здоров’ю та реалізації творчого потенціалу учнів, їх саморозкриттю, самопізнанню.
Інструкція до роботи:
Для виконання даної техніки необхідно попросити учнів зручніше вмоститися на своїх стільчиках, розслабитися та заплющити очі. Кілька разів глибоко вдихнути та запропонувати трішки пофантазувати:
ü   Уявіть, ніби Ви – квітковий кущ троянди…
ü   Який це кущ – великий чи маленький?..
ü   Він сильний – чи слабкий, чи, можливо – тендітний?..
ü   Чи є на ньому квіти?.. Якщо є, то які вони?.. Якого кольору та розміру?.. Як багато їх?..
ü   Які гілочки та листочки на цьому кущі?.. А чи відчуваєте Ви його коріння?.. Яке воно?..
ü   А тепер погляньте навколо: що оточує Ваш кущ?.. Де він росте (ліс, галявина, сад, будинок)?..
ü   Можливо, хтось доглядає за ним чи просто приходить до нього в гості?..
ü   Як він себе почуває?.. Які почуття наповнюють його?..
Ще раз обведіть поглядом картину, що постала перед Вами. Спробуйте запам’ятати її. Тепер знову глибоко вдихнемо повітря, видихнемо, ще раз… Розплющимо очки та намалюємо кожен свій кущик.

Інтерпретація малюнків надзвичайно важлива для пошуку «вказівок» на проблеми учня, оцінювання психічного та емоційного стана дитини, її ресурсного потенціалу, що тісно пов’язується із здоров’ям дітей. 
Цілісне уявлення про внутрішній стан дитини під час інтерпретації дитячих робіт допоможуть отримати наступні критерії:
Ø емоційна стабільність, що повинна відображатися у загальному настрої роботи;
Ø сприятливість соціального оточення;
Ø рівень задоволення у спілкуванні та турботі;
Ø рівень самооцінки;
Ø прояви тривожності та агресії.

Арт-терапевтична техніка «Намалюй хмаринку» (Т. Федорова)
Вік: молодші, середні класи.
Форма проведення: індивідуальна.
Час проведення: 15-20 хвилин.
Обладнання: комп’ютери.
Попередня підготовка: робота з  комп’ютером.
Мета: дослідження уявлень учнів про себе, діагностика психічного та емоційного стану учнів, створення арт-терапевтичного простору, що сприяє здоров’ю та реалізації творчого потенціалу учнів, їх саморозкриттю, самопізнанню.
Інструкція до роботи:
·        новий матеріал – Paint, побудова еліпсу;
·        завданнянамалювати хмаринку, використовуючи тільки еліпс, гумку та заливку;
·        алгоритм виконаннядекілька  еліпсів, які перехрещуються «гумова» доріжка всередині, без пошкодження зовнішнього контуру, заливка;
·        зробити хмаринку «живою» - намалювати оченята, носик та ротик.

Цілісне уявлення про внутрішній стан дитини під час інтерпретації дитячих робіт допоможуть отримати наступні критерії:
Ø емоційна стабільність, що повинна відображатися у загальному настрої роботи;
Ø сприятливість соціального оточення;
Ø рівень задоволення у спілкуванні та турботі;
Ø рівень самооцінки;
Ø прояви тривожності та агресії.

ВПРАВИ ДЛЯ ОЧЕЙ 
Віршовані вправи для очей

1. Очі щільно ми закрили –
це один, два, три, чотири.
Потім ширше розкриваєм,
Вдалині щось роглядаєм.
І поки ми розглядали
До шести порахували.
Щоб очі наші відпочили,
Робим це разів чотири.
2. Очі швидко обертаєм,
Головою не хитаєм.
Вліво раз, два, три, чотири.
Вправо стільки ж повторили.
По колу очі обертаєм
І все навколо розглядаєм.
Раз коло, два і три, чотири.
Щільніше очі ми закрили.
На п’ять і шість їх потримали
І потім знову закружляли.
3. Раз, два, три!
Очі догори!
На чотири та й на п’ять
Будем міцно їх стулять.
Знову очі догори
Ми рахуєм раз, два, три!

4. Очі щоб відпочивали
Дивимось ми вліво – вправо.
Потім блимаєм очима.
І знову ними вправо - вліво.
5. Раз, два.
Рівно голова!
Три, чотири, п’ять
Будем очі затулять.
Шість, сім
Знов відкрили
І на вісім затулили.
Міцно, міцно потримали.
І все знову починали.
П’ять разів так повторили,
За комп’ютери знову сіли.

Вправи виконуються сидячи в зручній позі, спина пряма, очі відкриті, погляд — прямо, відвернувшись від комп'ютера.

1. Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вверх-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні. Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.

2. Закрити очі на рахунок «раз-два», відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».

3. Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.

4. Швидко кліпати очима протягом 15 с.

5. Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок «раз-чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок «п'ять-вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.

6. Спокійно посидіти із закритими очима, розслабившись протягом 5 с.

7. Голова нерухома. Пiдняти очi вгору, опустити вниз. Повернути очi в правий бiк, потiм в лiвий. Повторити 6-8 разiв. Вправа удосконалює складнi руки очей.

8. Голова нерухома. Пiдняти очi вгору. Зробити ними рухи по колу за годинниковою стрiлкою, проти годинникової стрiлки. Повторити 3-6 разiв. Вправа сприяє розвитку складних рухiв очей i пiдвищує стiйкiсть вестибулярних реакцiй.

9. Голова нерухома. Пiдняти очi вгору, опустити вниз. Повернути очi вправо, потiм влiво. Повторити 6-8 разiв. Вправа розвиває здатнiсть очних м’язiв до статичної напруги.

10. Пiдняти очi догори, виконати ними рухи по колу за годинниковою стрiлкою, потiм зробити ними рухи по колу проти годинникової стрiлки. Повторити 5-6 разiв.

11. Подивитись прямо перед собою на класну дошку 2-3 сек, перевести погляд на кiнчик носа на 3-5 сек. Повторити 6-8 разiв.

12. Відкинутись на бильце стiльця. Вдихнути. Нахилившись уперед до кришки парти, видихнути. Повторити 5-6 разiв.

13. Вiдкинутись на бильце стiльця, прикрити повiки, мiцно заплющити очi, вiдкрити повiки. Повторити 5-6 разiв.

14. Руки на пояс. Повернути голову вправо, подивитись на лiкоть правої руки, повернути голову влiво, подивитись на лiкоть лiвої руки, повернутись у вихiдне положення. Повторити 5-6 разiв.

15. Закрити повiки. Протягом 30 сек проводити їх масаж кiнчиками вказiвних пальців.

16. Руки витягти уперед, подивитись на кiнчики пальцiв, пiдняти руки вгору (вдихнути), стежити очима за руками, не пiднiмаючи голови, руки опустити (видих). Повторити 4-5 разiв.


 Варіант 1

Вихідне положення – сидячи на стільці.
1.Витягнути і розчепірити пальці так, щоб відчути напруження. У такому положенні затримати протягом 5 с. Розслабити, а потім зігнути пальці. Повторити вправу 5 разів.
2.Повільно і плавно опустити підборіддя, залишатися у такому положенні 2-3 с, і розслабитися.
3.Сидячи на стільці, піднести руки якомога вище, потім плавно опустити їх додолу, розслабити. Вправу повторити 5 разів.
4.Переплести пальці рук і покласти їх за голову. Звести лопатки, залишатися у такому положенні 5 с, а потім розслабитись. Повторити вправу 5 разів.

Варіант 2
Вихідне положення – сидячи на стільці.
1.Зробити кілька глибоких вдихів і видихів. Потягнутися на стільці, зігнувши руки на потилиці, відхиляючи голову назад і випростуючи плечі. Повторити 5 разів.
2.Зробити нахили і повороти голови. Повторити 5 разів.
3.Зробити легкий самомасаж обличчя і кисті руки протягом 3-5 с.
Варіант 3
Вихідне положення – стоячи, ноги разом, руки вниз.
1.Прямі руки розвести вбоки долонями догори, зробити вдих.
2.Схрестити руки перед грудьми, міцно обхопити себе за плечі, повторити 5 разів.
3.Кругові рухи ліктями вперед протягом 5 с. 


Коментарі